Türkiye’nin Hikâyesi, “SARMAŞIK”

Gece Gündüz
A A

Türkiye’nin Hikâyesi, “SARMAŞIK”

sarmasik-filmi-izle-2015-yerli-film-556

“Gülemiyorsun ya, gülmek
Bir halk gülüyorsa gülmektir
Ne kadar benziyoruz Türkiye’ye Ahmet Abi.” demişti Edip Cansever. Artık Türkiye’de ortaya konulan bütün eserler Türkiye’yi anlatmakla kalmıyor. En can alıcı yerlerini inatla gösteriyor, hatırlatıyor bizlere… Sarmaşık filmi de bunlardan bir tanesi.

Bir film izlersiniz, gerçeği yansıtmasıyla kendinize ayna tutar ve düşündürmesiyle sizi rahatsız eder, sorularla bittikten sonra aklınızda takılı kalır. Bu dünyada neden yaşıyoruz? Nasıl yaşıyoruz sorularıyla baş başa kalırsınız. İşte öyle bir film Sarmaşık.

Sarmaşık gemisi sadece yük aldıktan sonra tahliye limanı olan Angola’ya giden bir gemi değildir. Sarmaşık, Türkiye’dir. Aynı gemide birbirinden farklı hikâyelerden dolayı bir arada bulunanların yaşamıdır. Beybaba diye hitap edilen geminin kaptanı, makineden Kürt, mutfaktan kamarot Nadir, gemicilerden Alper ve Cenk, usta gemici İsmail gemidedir. Karakterler üzerine çok derin şeyler söylemek mümkün, gemide gücün simgesi, akşamları rakısını eksik etmeyen Beybaba diye hitap edilen geminin kaptanı ve arkadaşıyla dolandırıcılık yapan Cenk’in sürtüşmesi, Beybaba karşısında boyun eğen, beş vakit namazını eksik etmeyen usta gemici İsmail, Sulukule’de kentsel dönüşümle evini kaybeden Nadir, İstanbul’da taksi şoförlüğü yapan ve başı belada olan Alper ve Kürt.

33_2

Hepsi birbirinden apayrı bir karakterler, hırsız, laik, dinci, esrarkeş, iri vücudu ve soğuk ifadesini koruyan, gemide çoğu zaman yalnız dolaşan, sadece işini yapan, konuşmayan Kürt ve zorunlu yaşamları. Zorunlu yaşam diyorum çünkü gidecek başka yerleri yok.

Geminin kaderinin belirsizliği, durağanlığı, yiyeceklerin azalması, birbirlerini anlamak yerine en ufak şey de bile tartışabilen, birbiriyle konuşmayan, dinlemeyen, küfür genel olarak kullanılırken ailesinden biri olunca mesele haline dönüşen film, ülkemizin fotoğrafı. Tolga Karaçelik’in ikinci uzun metrajlı filmi, düşündüren, üzerine çok düşünüldüğünü belli eden bir film. Diyalogları sert ve doğal, politik göndermeleri yerinde. Çaresizlik gün geçtikçe artıyor. Çaresizlik arttıkça karakterler eziliyor. Her gün akla aynı ve cevabı bulunamayan sorular akıllara geliyor.

“Peki bu sabah ne yapacaklar?”, “Kürt nerede?”

“Deniz bitti, gemi durdu, duran gemi artık gemi değildir.”

Film, 52. Uluslararası Antalya Film Festivali’nden en iyi yönetmen, en iyi film, en iyi erkek oyuncu, en iyi senaryo ödüllerini aldı. Ödül töreninde yönetmen Tolga Karaçelik, ödül konuşmasına annesine teşekkür ederek başladı ve “O olmasaydı, odamda kimse bilmeden öyküler yazmaya devam edecektim. Filmlerimi biraz seviyorsanız, annemi alkışlayın,” dedi. Tolga Karaçelik ayrıca ödülünü tutuklu yargılanan gazeteciler Can Dündar ve Erdem Gül’e armağan etti.

12346400_785420771603850_2686068777889783280_n

Ödül konuşmasında en iyi erkek oyuncu ödülünü alan Nadir Sarıbacak şu güzel cümleleri söylemişti ve konuşması kesilmişti; “Memleketle ilgili dertlerim var. Bu filmden de hareketle çok güzel arkadaşlarım var benim farklı dilden, dinden, ırktan meşrepten, mezhepten ve hepsini aşk derecesinde seviyorum. Ve bizi ancak kardeşlik ve muhabbetin kurtaracağına inanıyorum. Muhabbet, gerçekten… Belki bir duble rakı ya da bir demlik çay. Muhabbet kurtaracak bizim dertlerimizi. Çünkü vücudun organları gibiyiz. Kulak ağza, el ayağa muhalif olamayacağına göre, kesildiği zaman bütün vücut acıyacağına göre kader bağlılığımız var memlekette…”

Film ayrıca İtalya’nın önemli festivallerinden 17. Cinema del Europa Film Festivali’nde Cinemaeuropa ödülünü kazandı. Britanya’nın en büyük film festivallerinden biri olan East End Film Festivali’nden “En İyi Film” ödülü kazanan film; Türkiye prömiyerini yaptığı 22. Uluslararası Altın Koza Film Festivali’nden “En İyi Yönetmen”ve “En İyi Erkek Oyuncu” (Nadir Sarıbacak) ödülleriyle, 6. Malatya Uluslararası Film Festivali’nden “En İyi Erkek Oyuncu” (Özgür Emre Yıldırım) ödüllerini aldı. Film aynı zamanda, önceki yıl festival kapsamında ilk kez düzenlenen Antalya Film Forum’un Work in Progress Platformu’nda “Colorist Post Prodüksiyon” ödülünü kazanmış.

Sonuç yerine, yerinde ve doğru metaforla olan sarmaşık ve salyangoz ve bazı sorularla bitiyor film. Gemiyi sarmaşıklar sarmadan, birbirimiz dinlesek mi artık? Gemiyi sarmaşıklar sarmadan Nadir Sarıbacak’ın da dediği gibi muhabbet kurtarsın mı ülkemizi, gemiyi, bir duble rakı, bir demlik çay eşliğinde?

 

Esra Fakibaba

Paylaşmak güzeldir...

Sol Göz Sağ Göz Giriş Baykuş
+ kaç yapar acaba? Cevap Bekleniyor
Şifremi Unuttum
Yükleniyor...